It giet oan!
Hoewel ik al in september besloot mee te gaan met Edukans, en t ook nog even duurt voor we gaan, lijkt mijn avontuur al een beetje begonnen. Na de online kennismaking in februari stonden de afgelopen twee dagen echt in het teken van kennismaken met de andere deelnemers en voorbereiden op de reis die we gaan maken. Onze begeleiders van Edukans zijn zeer ervaren en hebben al meerdere keren meegedraaid in de projecten van World Teacher.
We hebben t natuurlijk gehad over hoe we ons in praktische zin voorbereiden, wat regelt Edukans en wat regelen we zelf. Maar wat mij vooral raakte is het hameren op gelijkheid! Wij Nederlanders hebben een heel andere achtergrond en cultuur dan de Kenianen, maar we zijn wel gelijk! We willen allemaal goed onderwijs voor onze kinderen en wij Westerlingen hebben meer scholing genoten en we hebben spullen in overvloed, maar dat betekent niet dat wij daardoor meer weten en daar naar toe gaan om te vertellen hoe zij het beter moeten doen. We gaan samen werken, samen kijken naar wat anders kan. Wij zijn geneigd om met onze Westerse bril op te kijken, en dat is ook niet gek, maar het betekent dat je ook vanuit die bril oordeelt. Een simpel voorbeeld vond ik de anekdote van een van onze begeleiders die foto’s liet zien van haar woonomgeving waarop haar buddy vroeg: ‘Are all your houses mades of bricks? I’m so sorry for you”.
Ik ben ervan overtuigd dat ik daar heel veel ga halen, in hoe zij in het leven staan, de inventiviteit om van weinig veel te maken. In verschillende workshops zijn we voorbereid op wat we daar gaan doen. We zullen vooral inzetten op activerende werkvormen. In Kenia wordt nog veel klassikaal lesgegeven in grote groepen en met onze collega’s daar gaan we bedenken en oefenen hoe we de kinderen meer aan het werk kunnen zetten.
De komende tijd ga ik me verder inlezen en voorbereiden en natuurlijk verder met fondsenwerven. Zoals ik al schreef betaal ik mijn reis en alle voorbereidingen zelf. Het sponsorgeld wat wij als deelnemers binnenhalen wordt gebruikt om de Keniaanse leerkrachten voor te bereiden op onze komst, de kosten te dekken die gemaakt moeten worden om hen deel te ;aten nemen aan het programma maar ook om na ons vertrek verder te gaan met de ontwikkelingen waaraan we dan samen een impuls hebben gegeven!
Reacties (2)